razvojni_logo_cb_s

Privatna investicija je došla, Europa dala novce, ali jesmo li mi zakazali?

“Prije sedam godina svi su mislili da sam lud, a danas i najveći skeptici pričaju o ruralnom turizmu”. Naša s ovim naslovom, izazvala je ogromnu pozornost, a prenijeli smo pozitivnu vijest kako je izgradnja modernog hotela s 4 zvjezdice potaknula razvoj turizma u porušenom selu pored Plitvičkih jezera.

I tako je i bilo. Ratom porušeno selo na samoj granici s Bosnom izgradnjom modernog hotela dobilo je svoju novu šansu. Na drugom kraju sela izgrađen je još jedan manji hotel, a ova priča i investicija dala i vjetar u leđa pojedinim privatnim iznajmljivačima koji su krenuli u turističke djelatnosti. Jedan od njih je i Bogdan Bobić koji je prvi u Ličkom Petrovom Selu prije sedam godina počeo iznajmljivati apartmane.

Lijepa hrvatska priča, kako su je mnogi nazvali, smirila je strasti u selu do kojih je došlo zbog različitih stavova oko opravdanosti pretvaranja nekadašnje škole u moderan hotel koji će cijelom selu donositi prihode.

S nekoliko godina odmaka čini se da je euforija oko izgradnje ovog hotela pala i da selo ponovo s dolaskom zimskih dana ulazi u svoju realnost. Ova privatna investicija sufinancirana kroz program “Kohezija i konkurentnost” je izgrađena i vjerojatno nitko ne može osporiti da je s cijelom pričom selo postalo vizualno bogatije i ljepše. No, kako to obično i biva, privatne investicije, a pogotovo one sufinancirane EU sredstvima, ne prati izgradnja društvene infrastrukture. Na samo pedesetak metara od hotela i dalje stoji zgrada devastirane pošte, a preko puta hotela je devastiran spomenik koji posjetitelje sela iz cijelog svijeta podsjeća na neka ružna i prošla vremena.

Ličkom Petrovom Selu je i dan danas polovica kuća iz obnove i gotovo su sve identične površine od 35 ili 45 kvadrata i po pravilu bez fasade. Ono što možda predstavlja najveći problem je činjenica da ovako velika investicija koja je mogla preokrenuti negativne trendove nije potaknula stručnjake iz turističkih zajednica da marketinški promoviraju samo selo kao destinaciju. Samim tim potaknu i nove investicije. Na internetskim tražilicima ni dan danas ništa slučajnog posjetitelja ne upućuje na to da je upravo ovdje sagrađen jedan od modernijih hotela u Lici.

Hotel Lyra na svojim internetskim i facebook stranicama se reklamira zahvaljujući brendu Plitvica što je zasigurno pametna marketinška odluka. Na prvi pogled odmah primjećujemo da su stranice na nekoliko svjetskih jezika, ali hrvatskog jezika nema nigdje što nam govori da menadžment hotela uglavnom očekuje strane goste. A po dolasku tih stranih gostiju dočekat će ih selo s desetinama porušenih kuća, devastiranim objektima javne infrastrukture i bez nekih drugih osnovnih segmenata modernog života.

Privatni investitor nam je došao. Europska unije je sufinancirala projekt.Jesmo li mi kao društvo spremno dočekali jednu takvu investiciju i jesmo li je iskoristili za razvoj sela, ali i za privlačenje novih investicija koje bi vratile život u selo? Čini se da nismo i da smo ponovo zakazali. I nakon svega ostaje otvoreno pitanje mogu li pojedinačna ulaganja pokrenuti investicijski ciklus i životni standard svih? Mogu, ali ih mora pratiti i cijela društvena zajednica počevši od svakog pojedinca. Bez toga ova priča iz Ličkog Petrovog Sela, ali i druge slične priče neće ostvariti željeni ishod.