razvojni_logo_cb_s

Od Unske pruge ostale su uspomene i planovi za budućnost

Unska pruga, dionica od Bosanskog Novog/Novog Grada do Knina, otvorena 1948. godine, bila je ključna prometnica bivše Jugoslavije. S dužinom od 179 kilometara, od čega 120 prolazi kroz Bosnu i Hercegovinu, a 59 kroz Hrvatsku, povezivala je sjeverozapadnu Bosnu s Jadranskom obalom i srednjom Europom.

Povijesni značaj Unske pruge

Osim prevoza više od 1,5 milijuna putnika i četiri puta većeg tereta godišnje, pruga je bila važna za gospodarski razvoj, povezujući luke Split, Šibenik i Zadar sa srednjom Europom. Njena izgradnja bila je tehnički izazov zbog 36 tunela, brojnih vijadukata i dva mosta preko rijeke Une, koja ju čini jednom od najljepših željezničkih dionica.

Pad Unske pruge u poslijeratnom razdoblju

Nakon ratnih sukoba tijekom 1990-ih, promet na Unskoj pruzi gotovo je potpuno zamro. Godine 2006. simbolički je prošao prvi poslijeratni vlak od Zagreba do Knina, ali pruga nije ponovno zaživjela. Stanice poput Golubića, Martin Broda i drugih ostale su napuštene, pokradene i u ruševnom stanju, dok su naselja uz prugu opustjela.

Obnova Unske pruge: Izazovi i prilike

Iako su održani brojni sastanci i potpisan sporazum između Hrvatske i Bosne i Hercegovine o obnovi pruge, napredak je minimalan. Ključna je analiza trenutnog stanja i izrada elaborata, čime bi se definirale potrebe i potencijalni prihodi. Prema procjenama, vraćanje samo 20% prijeratnog prometa moglo bi otvoriti stotine radnih mjesta i donijeti ekonomsku korist objema državama.

Dok Bosna i Hercegovina ističe spremnost za projekt, Hrvatska je opreznija, uvjetujući ulaganja rezultatima analiza. HŽ Infrastruktura ističe da će svi planovi ovisiti o detaljnom elaboratu i financijskoj isplativosti.

Hoće li Unska pruga ponovno oživjeti?

Unatoč trenutačnom zastoju, Unska pruga simbolizira ne samo tehnički i povijesni značaj nego i potencijal za ekonomski razvoj i regionalno povezivanje. Hoće li ovaj projekt doživjeti preporod, ovisit će o suradnji dviju država, spremnosti za ulaganja i strateškoj podršci Europske unije.

Za sada ostaju uspomene na vrijeme kada je ova pruga spajala ljude i regije, uz nadu da će ponovno igrati ključnu ulogu u povezivanju Hrvatske i Bosne i Hercegovine.